11/19/2011

La vieille Kitchenaid de Louis-Joseph

Un peu de M&T (modeling and texturing).  Premièrement je réalise que je suis un peu totalement rouillé.  Mais après environ 3 heures, voici un premier brouillon de la cuisinière sur ses blocs de bétons - capturé dans le viewport de 3DS MAX 2012. 

Pour les blocs j'utilise une 256 x 256.
Et la cuisinière n'a pas encore son dépliage,
Le tout est encore trop sombre.

Un trop grande partie de mon temps a été de tester ce que le nouveau viewport  supporte comme outils et de trouver des solutions alternatives.  Intéressant, instructif mais peu productif.  Surtout si je considère que ce travail n'est pas transférable dans l'engin de jeu (UDK).

11/18/2011

Urban dictionary: Corpostal

As in "going Corpostal". 

- did you hear: George went corpostal yesterday
- what !
- Yeah he send a memo to upper management about those 60 inch tv screens that dissapeared and the business lunches with client that didn't existed..
- wow... is that it  ?

Silence, sigh of relief

- I didn't know you were doing the Clinton with the intern (grin)
- Oh F*** !

Going Corpostal
A blend between "going postal" from the 1990 and corporate notion of the new millennium. 

When someone unleashes a cluster of memos and emails, rattling out a company dirty little secrets, bad practices, cover-up and what's not, creating an hemorrhage of blames, firing and demission’s. the concept is often mistaken with the whistle blower.

While the repercussion of the whistle blower are far and wide within the community and is noble, dangerous and serious business, the effect of Going Corpostal is mostly internal - usually contained within a department (if upper management is any good). It is usually the act of a spoiled employee pissed because he was caught red handed in the cookie jar or just about to be caught and willing to burn down the house to avoid being caught.

If I can't have my cookie, neither can you.

Going Corpostal is the equivalent of watching a mud wrestling match- its fun but you don't want to get got in the crossfire.

11/17/2011

Un matin de décembre



Une approche très théâtrale de ma mise en scène. Ou bien une nostalgie de faire des élévations ?

Un autre exemple de l’appartement de Louis-Joseph Montferrand. :

Un loft sur le canal Lachine. On y accède par un monte-charge. C’est immense. Définitivement sur mesure pour Louis-Joseph, l’appartement présente bien le conflit constant de Louis-Joseph et de son environnement. Tout dans l'appartement est trafiqué pour permettre à MontFerrand d'être confortable. Mais cela veut aussi dire que tout est "fait-maison", un peu croche. L’appartement démontre bien comment Louis-Joseph doit adapter son environnement avec plus ou moins de succès.

Le jeu commencera dans cet environnement. L’interacteur pourra explorer les contrôles et les interactions avec l’environnement. Le loft sera réutilisé plus tard, alors que la relation avec Mimi se développe. Le jeu du joueur pourra se développer autour d'une motricité plus raffinée alors qu'il est dans son environnement. Alors qu'il évolue autour de Mimi qui explore l'appartement, il pourra constamment lui donner des choses qu'elle veut (ou ne veut pas). Faisant naître chez elle une certaine irritation de le voir moins gauche et une frustration d'être soudainement "petite" et voir les rôles renversées

Feutre, crayon, Mine, Liquid paper et un peu de photoshop.

11/16/2011

Jour de pluie

Un croquis rapide des deux protagonistes - Papier Calque, Feutre et média divers. L'idée est définir un maximum les deux mondes dans lequel ils évoluent: chandail d'une équipe de Hockey versus un suit Hermès (si si).. Il arrive de l'épicerie...  J'imagine qu'elle arrive à son travail (mais qui travaille en cuir Hermès ?) .

Et aussi ce qui peut les rapprocher: Les deux sont dehors sous une pluie diluvienne (si si).  Les deux ont des parapluies aux couleurs vives... 

Définitivement une image que j'aime bien et que je vais vouloir retravailler

11/15/2011

Monsters

First you create monsters
Then you can cut off their head.

- The Modern Machiavel

11/14/2011

Dark Matter

"Television is to Media what Dark Matter is to Astronomy"

[A first draft]
Again and again, we compare Games to  Movies. At the last MIGS, Jason Rohrer did it again, asking will Videogame ever grow up and become, well, Cinema. The same question was ask by an angry, pre-Disney Warren Spector, again at the MIGS, in 2007 (?).  Questions are raised: how they compare, how they influence each other.  Will cinema ever be interactive? Will Games ever be an art form ?
It really feel like this is running in circle, trying to decide which captain is the best. 

I propose instead that we should compare Games with Television.

The format is much closer: think of one season of "Lost" - it's about 20 hours.
There will be a main story arc, established at the beginning. And each episode is a smaller, fairly contained, story aiming at extending the arc while "losing" time on side quest, filling the publisher need to have a product for a set number of hours, challenging the writers to keep the interest of the viewer, while moving the character through the main arc. One season of Lost on DVD would go for about 60$. And it is fairly easy to see how replayability fits in.

Television was born, well, between Cinema and Vidéo Games. I dare say that, as a media, it is only now coming of ages (the last 15 years or so), with products of high quality, challenging the movies in term of diversity, narrative, creativity, edgeness. Series like "X-Files", "Dexter", "Lost", Six Feet Under" and "Weeds" have capture the imagination of the viewers. J.J. Abrams is fast becoming a reference - getting as much recognition as Spielberg at the same age.

If you place Television in the equation right between Cinema and Video Game, just like Zwicky placed the Dark Matter inbetween galaxies, then suddenly, the equation make so much more sense. Cinema is blending seemlessly into television - the technology is the same, the micro-narrative is identical and the macro-narrative is similar. Television can be interactive: the whole idea of reality-TV is nothing less then a MMORPG with micro-transactions.

Warren Spector was asking: when will we get our "Citizen Kane"...
Rohrer showed a chart comparing Call of Duty" to "Gone with the Wind" - but they were no television product on this chart.  During his keynote adress at the MIGS,  Rohrer made the point that Comic industry miserably failed some sort of test of the ages. But he didn't reflect on television. I think here the answer is that television is taking the test as we speak, setting the benchmark for the videogame industry.

Right now, the videogame industry is probably making his "CHiPs", "Knight Rider" and "The Six Millions Dollars Man"... Along the way there will be a "Shogun"...    
[unfinished]

11/13/2011

La cuisinière

Le premier niveau, la partie tutoriel de mon jeu, se passe dans l'appartement de notre personnage. C'est ici que le joueur réalise pleinement la taille du personnage via l'aménagement de son loft. Ici, la cuisinière est montée sur des blocs de béton et l’on peut facilement imaginer notre héros cuisinant une classique sauce à spaghettis. 

Dans le concept original, j'imaginais une conversation avec notre héroïne, assise sur un escabeau. En comparant le concept et le croquis, je pense refaire ce dernier pour incorporer le personnage féminin.

Le "doodle" original, sur le coin d'une page.  Il y a une simplicité que j'aime beaucoup dans la composition presque théâtrale.  L'utilisation sous la cuisinière me semble peu réaliste, mais je trouve que cela met l'emphase sur l'aménagement particulier de son espace vital.